Thursday, January 29, 2009

TARBIYYAH RASULULLAH SAW

Muqaddimah:

Pepatah mulayu “ Melentur buluh biar dari rebungnya” adalah satu bidalan yang tidak boleh diterima jika dikaitkan dengan orang bukit dari kalangan BADWI di zaman Nabi kerana diantara mereka ramai yang telah tua dan mementang nabi habis habisan, lantaran tarbiah Nabi lah yang telah merubah mereka dari bersifat kebinatangan menjadi sahabat Nabi yang sehidup sematinya ikhlas kerana Allah dan RasulNya, rahsia kehebatan tarbiah Nabi sebenarnya tersimpul dalam kurikulum yang dipimpin oleh Allah.

KURIKULUM TARBIAH NABI

TAUHID: boleh rujuk surah الإخلاص
Memastikan dengan penuh kesedaran dan yakin bahawa yang bersifat MAHA hanya satu ( Allah) sahaja dan selainnya karut dan batil. Nabi bertungkus lumus selama 13 tahun di Makkah menanam benih tauhid kepada masyarakat. Tauhid adalah berbentuk ghaib ( metafizik). Segala yang ghaib hanya boleh dicapai dengan tahap YAKIN. Tahap yakin pula hanya boleh dicapai dengan memiliki ilmu dan bertindak iaitu beriman dan beramal.

Contoh tahap penuh yakin: Ketika Nabi Ibrahim akan dilontar kedalam api, ketua malaikat yang menjaga angina dan ketua malaikat yang menjaga api memujuk Nabi Ibrahim agar menerima tawaranya untuk memadamkan api. Tapi nabi Ibrahim terus bergantung dengan Allah “حسبي الله ونعم الوكيل و لا حول لا قوة إلا بالله “cukuplah bagiku Allah sahaja dan dialah sebaik baik pelindung, tiada daya dan upaya melainkan dengan Allah sahaja”.

Tauhid tempatnya di hati. Maka hati purlu dibersihkan dari daki2 dan karat2 dunia. Nabi mengendalikan pentadbiran dunia ini berasaskan kepada dua:

Kebersihan hati
Perundangan dansyari’atnya




KESAN TAUHID:

Bila keyakinan sudah terpaku di dalam hati maka hati tidak lagi akan merasa apa-apa kebimbangan, datanglah apa saja tipu daya dari syaitan, iblis maupun manusia, ia laksana ular tedung yang sudah hilang bisanya, jika terdapa juga gangguan dan tipudaya dari tiga makhluk tadi, sudap pasti ia dapat atasinya dengan TAUHID yang mantap didada.

Tetapi jika di qamus hati masih ada perkataan ragu, bimbang, pengecut yang tidak bertempat, bakhil, maka fahamlah bahawa kita belum mencapai tahap YAKIN lagi tapi sekada tahu sahaja. Sedangkan semua jamiman Allah sama ada dunia atau akhirat hanya untuk orang MUKNIN yang YAKIN sahaja. Jika kita hanya sekadar tahu dan tidak YAKIN maka doa kita agar bersama As-Siddiqin, Al-Soolihiin, as-syuhada kerana kita masih ditahap secular bersama golongan مغضوب yang dimurkai dan golongan الضالين sesat.

KERASULAN ( بعثة النبوة )

Menentukan dengan penuh sedar dan cukup yakin bahawa Allah telah mengtaqdirkan betapa alam seluruhnya diperintah dan ditadbir oleh Nabi khasnya Nabi Muhammmad saw. Kalau sebuah rumah yang kecil saja perlukan seorang ketua, begitulah juga dengan organasasi lain seperti masyarakat dan Negara malah dunia ini memerlukan ketua dan Nabi Muhammad adalah insan yang palimg layak dijadikan ketua. Al-Quran dan Sunnahnya pula yang paling layak dijadikan pedoman dalam hal2 yang berkaitan dengan dunia dan akhirat.

Kerja mentadbir dunia bukan sesuatu yang remeh temeh, kerana alam dunia penuh dengan segala jenis kehidupan, keujudan dan dipenuhi dengan berbagai ragam dan warna, maka Nabi Muhammad saw telah ditugaskan dengan kerja dan tanggungjawab yang berat ini. Nabi diutus membawa rahmat sekelian alam, Justeru itu Islam tidak mengiktiraf adapt resam atau budaya sebagai kata pemutus, walaupun adapt itu diterima sejak dahulu kala. Wala’ dirujuk kepada sunnah Nabi.

Falsafah pemerintahan Islam pula tidak bermula dengan laungan pembangunan ekonomi atau keadilan social budaya tetapi berasaskan kepada kefahaman yang jelas tentang tujuan hidup, dari mana kita datang ? tujuan apa kita didatangkan kesini ? dan kemana kesudahan selepas hidup ?

KESAN DARI NUBUWWAH:

Urusan mentadbir dunia dengan segala karenahnya, bukan urusan yang mampu dilakukan oleh orang sebarangan, yang dilakukan ala kadar dan semahu kehendak nafsu, tetapi urusan itu hendaklah dikendalikan oleh insan yang BERIMAN – YAKIN yang penuh dengan rasa tanggungjawab. Tugas membersihkan hati dari sifat2 yang tercela dan dari kekaratan jahiliyyah bukan satu tugas yang simplistic atau irtijal, tanpa ada manhaj yang khusus. Tugas-tugas itu mesti diambil dari manhaj rabbani dengan peantaraan mu”jizat Al-Quran, sebagai contoh Al-Quran diturunkan selama 23 tahun adalah sebagai bukti jelas manhaj Allah menterbiyyah manusia setahap demi setahap sehingga menjadi insan kamil.

TENTANG QIYAMAH (HARI AKHIRAT)

Menentukan dengan penuh sedar dan dengan tahap keyakinan yang tinggi bahawa setiap kehidupan dan segala benda bernyawa akan berakhir dengan kemusnahan atau kematian, demikian juga dengan alam semesta dan segala isinya akan berakhir dengan qiyamah.

Dunia dan segala kelengkapan isinya tidak bererti langsung, jika tiba2 berakhir tampa sebarang kesimpulan. Jadi, sudah pasti ada perkara baru yang menampakkan kebijaksanaan Allah sebagai Pemilik ala mini iaitu mengujudkan Mahkamah Rabbuljalil diakhirat kelak bagi menentukan hala tuju dan kesudahan manusia semasa ia berlegar di bumi.

Tarbiyyah Nabi tidak pernah lekang dengan sentuhan tentang qiyamah, menjelaskan suasa padang mahsyar yang terlalu ngeri, bengis dan menyayat hati. Semua ini perlu diperhati dan dihayati dengan penuh keinsafan dan tanggungjawab.

Hari batu masyarakat Makkah pada zaman Nabi diutuskan hanya tahu adanya Allah tetapi meraba2 tentang hidayat dan syari’at justeru meraka menjadi orang yang mensyirikan Allah. Hal2 qiamah dipermainkan oleh mereka.

Ternyata tarbiyyah Nabi yang bermula dengan keampuan aqidaqh (tauhid) dan menyakini sungguh2 tentang al_ghaib (metafizik) sampai kepada alam akhirat yang pasti ditempuhi, jelas cara pendekatan yang sebegini merupakan penawar kepada pelbagai penyakit dan penyelewengan yang lahir dari hari yang kurang berfungsi. Sebagai contoh:

Nafsu meninbunkan harta sebagai matlamat hidup (nafsi ini tempatnya neraka) Tetapai jika hatinya penuh dengan ketauhidan dia akan mengajak kepada tarbiyyah menginfakkan harta, kesanya:

Mendidik hati bersih dari daki kesekut
Mengajar manusia berhati2 dalam berbelanja
Mengajar manusia mengharap rezki Allah dengan bersedekah
Melepaskan diri dari dimamah gerhang gerhang ganas di neraka

Kemudian, yang bernafsu besar lantas berlagak sebagai tuhan:
Alah pula mengingatkan agar manusia seperti itu tahu bahawa kepada Allah lah tempat mereka kembali walaupun di dunia ini mereka merasa tidak perlu bimbingan dan hidayah Allah.

KWSIMPULAN:

Tarbiyyah Nabi berkaitan dengan al-hasyr dan an- nasyr adalah sehingga:

Manusia benar2 yakin adanya hidup selepas mati, sepertimana mereka
Melihat pusingan hidup di dinia ini sili berganti.

Manusia benar2 yakin Allah yang maha bijaksana tentu tidak akan
Membiarkan alam yang penuh sophisticated ini berakhir tanpa sebarabng
Soal jawab dengan penjawat khalifah di dunia.

Manusia benar2 boleh meletakkan harapan terhadap keadilan Allah,
Kerana dia bukan kaki rasuah, judi, ugut, perempuan, seleweng,fitnah
Dan ananiyyah (kepentingan diri)

Manusia benar2 merasa kenikmatan dengan janji2 Allah di syurga yang
Sedang menanti bagi sesiapa yang mahu menggadai hidupnya penuh Ikhlas hanya untuk Allah semata-mata

No comments: