SURAH التكاثر
PENGENALAN SURAH
Surah ini diturunkan di مكة المكرمة, oleh itu diketogerikan sebagai surah مكية yang mempunyai 8 ayat. التكاثر bermaksud bermegah-megah. Turunnya surah ini sebagai teguran dan peringatan dari Allah s.w.t. tentang sikap manusia yang suka bermegah-megah, dimana sikap demikian bertentangan dengan fitrah manusia yang bergelar hamba kepada الخالق( Yang Maha Pencita ).
SEBAB TURUN AYAT (أسباب النزول )
Diantara lapan ayat yang terkandung dalam surah ini, hanya ayat a hinggg 4 yang terdapat أسباب المنزول . Diriwayatkan dari Ibnu Abi Hatim yang bersumber dari Ibnu Buraidah bahawa ayat-ayat ini turun berkaitan dengan 2 qabilah Ansar, Bani Haritsah dan Bani Harts yang masing-masing menyombongkan diri dengan kekayaan dan keturunan dengan saling bertanya: “Apakah kalian mempunyai pahlawan yang gagah dantangkas seperti si anu” . Kemudian mereka bermegah-megah pula dengan keturunan dan kedudukan orang yang masih hidup dikalangan mereka. Kemudian mereka pergi ke kuburan dengan tujuan bermegah-megah atau menyombongkan diri dengan pahlawan-pahlawan mereka yang telah gugur dengan menunjukkan kuburnya.
Di dalam riwayat yang lain dari bahawa dari Ali bin Abi Tolib pernah berkata: “ Pada mulanya kami sangsi tentang siksa kubur setelah turunnya ayat 3 dan 4 dalan surah ini hilanglah dari kami kesangsian itu. Ibnu Jarir yang bersumberkan dari Ali bin abi Tolib.
PENGAJARAN.
Sikap bermegah-megah dan sombong boleh menyebabkan seseorang itu lalai, lengah dan berpaling dari tujuan hidup yang ditetapkan oleh Allah s.w.t. dan mengakibatkan hilangnya kesucian jiwa dan kecerdasan aqal untuk memikirkan hari depan iaitu alam akhirat. Apabila keakhiratan tidak lagi menjadi tumpuan utama, menjadikan sesorang itu lupa akan perhubungan dengan Tuhannya yang Maha Pencita seluruh alam dan mencipta manusia. Kelalaian dan berpaling dari jalan yang hak itu kerana manusia terpedaya dengan kemegahan harta benda, keturunan dan sebagainya sehinnga kebanggaan dan kesombongan itu diterjemahkan kepada sesama manusia. Kehidupan yang terpedaya dengan harta kekayaan, kemegahan samasekali bukan dari perbuatan yang terpuji. Kelak manusia yang bersikap demikian akan mengetahui bahawa sikap itu tidak memberi sebarang faedah. Kemegahan dan kekayaan tidak samasekali dapat menolong seseorang itu didalam kehidupan akhirat.
Pengajaran kedua adalah berkaitan dengan a’qidah yang menyentuh berkaitan dengan beriman dengan yang ghaib, jelas sekali surah ini menyangkal pandangan sesetengah orang yang sangsi dengan adanya siksa kubur, atau mereka ragu tentang adanya alam kubur dan suasana yang akan dialami oleh orang yang berada didalamnya. Maka besaksikan surah ini maka siksa atau selamat di alam kubur itu adalah benar, mempertikaikanya boleh merosakan a’qidah.
Ketiga tentang segala nikmat kurniaan Allah s.w.t. Berkata Ibnu A’bbas: “ Bahkah nikmat kesihatan badan, pendengaran dan penglihatan pun akan ditanya bagaimana dan kemana ia pergunakannya. Ibnu Jarir mengatakan;” Seluruh nikmatlah akan dipertanggungjaabkan, akan ditanya, tdak bebeza apa juapun nikmat itu. Qatadah pula mengakatan: “Allah akan bertanya kepada hamba-hambaNya bagaimana ia menggunakan nikmat-nitmat itu dan bagaimana ia memberikan haknya. Oleh yang demikian kita sebagai hamba hendaklah sentiasa mensyukuri nikmat-nikmat itu disamping menggunakannya dengan jalan-jalan yang diredai Allah sahaja.
PENGENALAN SURAH
Surah ini diturunkan di مكة المكرمة, oleh itu diketogerikan sebagai surah مكية yang mempunyai 8 ayat. التكاثر bermaksud bermegah-megah. Turunnya surah ini sebagai teguran dan peringatan dari Allah s.w.t. tentang sikap manusia yang suka bermegah-megah, dimana sikap demikian bertentangan dengan fitrah manusia yang bergelar hamba kepada الخالق( Yang Maha Pencita ).
SEBAB TURUN AYAT (أسباب النزول )
Diantara lapan ayat yang terkandung dalam surah ini, hanya ayat a hinggg 4 yang terdapat أسباب المنزول . Diriwayatkan dari Ibnu Abi Hatim yang bersumber dari Ibnu Buraidah bahawa ayat-ayat ini turun berkaitan dengan 2 qabilah Ansar, Bani Haritsah dan Bani Harts yang masing-masing menyombongkan diri dengan kekayaan dan keturunan dengan saling bertanya: “Apakah kalian mempunyai pahlawan yang gagah dantangkas seperti si anu” . Kemudian mereka bermegah-megah pula dengan keturunan dan kedudukan orang yang masih hidup dikalangan mereka. Kemudian mereka pergi ke kuburan dengan tujuan bermegah-megah atau menyombongkan diri dengan pahlawan-pahlawan mereka yang telah gugur dengan menunjukkan kuburnya.
Di dalam riwayat yang lain dari bahawa dari Ali bin Abi Tolib pernah berkata: “ Pada mulanya kami sangsi tentang siksa kubur setelah turunnya ayat 3 dan 4 dalan surah ini hilanglah dari kami kesangsian itu. Ibnu Jarir yang bersumberkan dari Ali bin abi Tolib.
PENGAJARAN.
Sikap bermegah-megah dan sombong boleh menyebabkan seseorang itu lalai, lengah dan berpaling dari tujuan hidup yang ditetapkan oleh Allah s.w.t. dan mengakibatkan hilangnya kesucian jiwa dan kecerdasan aqal untuk memikirkan hari depan iaitu alam akhirat. Apabila keakhiratan tidak lagi menjadi tumpuan utama, menjadikan sesorang itu lupa akan perhubungan dengan Tuhannya yang Maha Pencita seluruh alam dan mencipta manusia. Kelalaian dan berpaling dari jalan yang hak itu kerana manusia terpedaya dengan kemegahan harta benda, keturunan dan sebagainya sehinnga kebanggaan dan kesombongan itu diterjemahkan kepada sesama manusia. Kehidupan yang terpedaya dengan harta kekayaan, kemegahan samasekali bukan dari perbuatan yang terpuji. Kelak manusia yang bersikap demikian akan mengetahui bahawa sikap itu tidak memberi sebarang faedah. Kemegahan dan kekayaan tidak samasekali dapat menolong seseorang itu didalam kehidupan akhirat.
Pengajaran kedua adalah berkaitan dengan a’qidah yang menyentuh berkaitan dengan beriman dengan yang ghaib, jelas sekali surah ini menyangkal pandangan sesetengah orang yang sangsi dengan adanya siksa kubur, atau mereka ragu tentang adanya alam kubur dan suasana yang akan dialami oleh orang yang berada didalamnya. Maka besaksikan surah ini maka siksa atau selamat di alam kubur itu adalah benar, mempertikaikanya boleh merosakan a’qidah.
Ketiga tentang segala nikmat kurniaan Allah s.w.t. Berkata Ibnu A’bbas: “ Bahkah nikmat kesihatan badan, pendengaran dan penglihatan pun akan ditanya bagaimana dan kemana ia pergunakannya. Ibnu Jarir mengatakan;” Seluruh nikmatlah akan dipertanggungjaabkan, akan ditanya, tdak bebeza apa juapun nikmat itu. Qatadah pula mengakatan: “Allah akan bertanya kepada hamba-hambaNya bagaimana ia menggunakan nikmat-nitmat itu dan bagaimana ia memberikan haknya. Oleh yang demikian kita sebagai hamba hendaklah sentiasa mensyukuri nikmat-nikmat itu disamping menggunakannya dengan jalan-jalan yang diredai Allah sahaja.
No comments:
Post a Comment