MENYEBARKAN HADITH
DA'IF DAN PALSU
Antara amalan yang perlu dibenteras ialah melakukan sesuatu amalan taqarrub
kepada Allah dengan tidak bersandarkan dalil yang sohih samaada dari kitab
suci Al-Quran atau Hadith2 Nabi s.a.w yang sohih. Contohnya banyak sekali ter-
sebar risalah atau buku2 kecil yang nmenyebut tentang fadhilat bulan Ramadan
tanpa merujuk kepada kesohihan dalil yang menjadi hujjah. Ataukah mereka
ini lemah dalam Ilmu mutholah hadith, diantaranya ialah:
Maksudnya: Ramadan di Makkah lebih baik daripada 1000 ramadan selain Makkah
Hadis ini da'if sila rujuk Al_Jami' As-Sighar wa ziadatih (3139) dan lihat silsilah
Al-Hadith Ad-Dai'fah (831)
AMALAN MENNGHADIAHKAH
PAHALA
Termasuk amalam bid'ah yang dilakukan didalam bulan Ramadan ialah menga-
dakan majlis tahlil dan bacaan Al-Quran dengan tujuan menghadiahkan pahala
bacaan itu kepada arwah ibu bapa atau kaum kerabat, sedangkan jelas firman
Allah :
Maksudnya: Dan bahawasanya tiada bagi manusia itu melainkan apa yang telah diusahakan. (surah an-najm,53:39 sila rujuk)
berdasarkan ayat ini, al-Imam As-Syafi'ey beristimbat ( mengambilnya sebagai
dalil untuk memutuskan sesuatu hukum) bahawa hadiah pahala bacaan Al_Quran
itu tidak sampai pada simati kerana ia bukan hasil amalannya dan bukan dari
usahanya, kata Imam Nawawi (lihat al-minhaj fi sayrh sohih muslim: 1:81 ) inilah
pendapat yang masyhur di dalam mazhab syafi'ey.
Oleh kerana itu, amalan ini tidak pernah dianjur atau dibimbing, baik menerusi
nas atau isyarat, bahkan amalan demikian tidak pernah disebutkan bahawa
ia dilakukan oleh mana2 sahabat Nabi s.a.w., jika amalanm tersebut baik, tentu
lah mereka terlebih dahulu melakukannya daripada kita, dalam bab bab sebegini
kita hendaklah merujuk kepada dalil2 yang sohih, bukan berpandu kepada qias
atau pendapat sesiapa.
Adapun doa dan sedekah, maka ijma' kaum muslimin tentang sampai pahalanya
kepada simati menurut sebagaimana yang dijelaskan oleh hadith sebagai
(nas) sebagai dalil mengenainya, Hadith ini diriwayatkan oleh Muslim di dalam
sohihnya dari pada Abu Hurairah katanya:
Maksudnya: apabila mati anak adam, maka terputus segala amalanya kecuali
tiga perkara, sedekah jariyyah, ilmu yang dimunafaatkan dengannya, atau anak
solih mendoakannya.
Inilah tiga perkara yang pada hakikatnya adalah merupakan hasil usaha sese-
orang yang berupa amalannya yang ianya akan mendapat ganjaran pahala.
Maka perbanyakkanlah amalam semasa hidup yang akan menjadi bekal sesudah
mati.
Saudara-saudara ku yang beriman, Ingatlah pada ancaman Rasulullah ini,
mudahan kita terpelihara dari perbuatan bida'h.
Sabda Nabi s.a.w.
Maksudnya: sesiapa yang berdusta keatasku dengan sengaja, maka ia menem-
pah tempat duduknya di dalam neraka.
SEKIAN UNTUK RENUNGAN BERSAMA.
DA'IF DAN PALSU
Antara amalan yang perlu dibenteras ialah melakukan sesuatu amalan taqarrub
kepada Allah dengan tidak bersandarkan dalil yang sohih samaada dari kitab
suci Al-Quran atau Hadith2 Nabi s.a.w yang sohih. Contohnya banyak sekali ter-
sebar risalah atau buku2 kecil yang nmenyebut tentang fadhilat bulan Ramadan
tanpa merujuk kepada kesohihan dalil yang menjadi hujjah. Ataukah mereka
ini lemah dalam Ilmu mutholah hadith, diantaranya ialah:
Maksudnya: Ramadan di Makkah lebih baik daripada 1000 ramadan selain Makkah
Hadis ini da'if sila rujuk Al_Jami' As-Sighar wa ziadatih (3139) dan lihat silsilah
Al-Hadith Ad-Dai'fah (831)
AMALAN MENNGHADIAHKAH
PAHALA
Termasuk amalam bid'ah yang dilakukan didalam bulan Ramadan ialah menga-
dakan majlis tahlil dan bacaan Al-Quran dengan tujuan menghadiahkan pahala
bacaan itu kepada arwah ibu bapa atau kaum kerabat, sedangkan jelas firman
Allah :
Maksudnya: Dan bahawasanya tiada bagi manusia itu melainkan apa yang telah diusahakan. (surah an-najm,53:39 sila rujuk)
berdasarkan ayat ini, al-Imam As-Syafi'ey beristimbat ( mengambilnya sebagai
dalil untuk memutuskan sesuatu hukum) bahawa hadiah pahala bacaan Al_Quran
itu tidak sampai pada simati kerana ia bukan hasil amalannya dan bukan dari
usahanya, kata Imam Nawawi (lihat al-minhaj fi sayrh sohih muslim: 1:81 ) inilah
pendapat yang masyhur di dalam mazhab syafi'ey.
Oleh kerana itu, amalan ini tidak pernah dianjur atau dibimbing, baik menerusi
nas atau isyarat, bahkan amalan demikian tidak pernah disebutkan bahawa
ia dilakukan oleh mana2 sahabat Nabi s.a.w., jika amalanm tersebut baik, tentu
lah mereka terlebih dahulu melakukannya daripada kita, dalam bab bab sebegini
kita hendaklah merujuk kepada dalil2 yang sohih, bukan berpandu kepada qias
atau pendapat sesiapa.
Adapun doa dan sedekah, maka ijma' kaum muslimin tentang sampai pahalanya
kepada simati menurut sebagaimana yang dijelaskan oleh hadith sebagai
(nas) sebagai dalil mengenainya, Hadith ini diriwayatkan oleh Muslim di dalam
sohihnya dari pada Abu Hurairah katanya:
Maksudnya: apabila mati anak adam, maka terputus segala amalanya kecuali
tiga perkara, sedekah jariyyah, ilmu yang dimunafaatkan dengannya, atau anak
solih mendoakannya.
Inilah tiga perkara yang pada hakikatnya adalah merupakan hasil usaha sese-
orang yang berupa amalannya yang ianya akan mendapat ganjaran pahala.
Maka perbanyakkanlah amalam semasa hidup yang akan menjadi bekal sesudah
mati.
Saudara-saudara ku yang beriman, Ingatlah pada ancaman Rasulullah ini,
mudahan kita terpelihara dari perbuatan bida'h.
Sabda Nabi s.a.w.
Maksudnya: sesiapa yang berdusta keatasku dengan sengaja, maka ia menem-
pah tempat duduknya di dalam neraka.
SEKIAN UNTUK RENUNGAN BERSAMA.
No comments:
Post a Comment