PERINGATAN MENYEKUTUKAN ALLAH DALAM
PERUNDANGAN DAN PENGADILAN
Islam sangat memberi peringatan akan perkara yang boleh terjerumus ke lembah yang hina, pengadilan dan perundangan merupakan keistimewaan (ciri khas) ilahiy. Sesiapa yang menyangkal kebenaran keistimewaan ini, bermakna ia berkonftantasi dengan keistimewaan utama Allah, samaada yang berkomfrantasi ini individu, umat atau satu organasasi tertentu. Sesesiapa yang berkonfrantasi dengan ciri khas utama Allah serta menyebabkan tidak tertegaknya keadilan mengikut perundangan Rabbaniy, maka sesungguhnya ia telah kufur kepada Allah secara terang terangan.
Allah SWT adalah zat yang Maha Pencipta, Maha Pemberi Rezki, Maha Menghidupkan dan Maha Mematikan, maka sudah seharusnya Dia menjadi penguasa dalam mengatur kehidupan hamba2Nya, selain dari Allah tidak layak memiliki larangan, perintah, undang2, hokum, halal dan haram terhadap sesuatu kecuali DIA.
Al-Quran telah mejelaskan permasaalahan ini dalam bentuk Istifham inkari ( pernyataan pengingkaran) syariat dan systemNya kemudian menjelaskan cirri akidah yang rosak.Allah SWT berfirman:
أم لهم شركؤا شرعوا لهم من الدين ما لم يأذن به الله و لو لا نلمة الفصل لقضي بينهم و إن الظالمين لهم عذاب أليم
“ Apakah mereka mempunyai sembahan-sembahan selain Allah yang mensyariatkan untuk mereka agama yang tidak diizinkan Allah ? sekiranya tidak ada ketetapan yang menentukan (dari Allah) tentulah mereka telah dibinasakan, dan sesunggunya orang2 yang zalim itu akan memperoleh azab yang amat pedih
( al-Syura (42): (21)
Pengarang kitab في ظلال القرئان (Syyid Qub) menyebut mengenai ayat ini “ tidak saorang pun dari mkhluqNya yang boleh membuat undang2 selain perundangan2 yang telah ditetapkan Allah SWT . Hnaya Dialah yang penggubal undang2 untuk hamba2Nya, kerana dia Maha Pencipta pentadbir sekelian alam.
Bersamaan dengan penjelasan hakikat kebenaran ini sampai pada batas tidak boleh disangkal atau dibantah, maka kebanyakan orang menolak dan berani membuat undang2 selain undang2 yang telah sedia ada dari Allah SWT. Mereka lakukan hal yang sedemikian dengan alasan memilih kebaikan untuk bangsa mereka serta menyesuaikan antara keadaan dengan undang2 yang mereka cipta sendiri. Saolah2 mereka lebih mengetahui atau lebih bijak dari Allah SWT, dimana perbuatan mereka sama sekali tidak diizinkan oleh Allah SWT.
Nabi s.a.w telah menjelaskan bahawa patuh atau taat kepada para ulama dan umara dalam pengharaman sesuatu yang dihalalkan Allah SWT atau penghalalan sesuatu yang diharamkan Allah SWT atau mengikuti mereka dalam batas yang tidak disyariatkan, tidak lain merupakan penyembahan terhadap mereka.
Dari Adi bin Hatim, sesungguhnya ia memdengar Nabi s.a.w membaca ayat ini.
اتخذوا أحبارهم و رهبانهم من دون الله و المسيح ابن مريم وما أمروا إلا ليعبدوا إلها واحدا لا إله إلا هو سبحانه عما يشركون
" Mereka menjadikan orang2 alimnya dan rahib2 mereka sebagai tuhan selain Allah (juga mereka mempertuhankan ) Al-Masih putera maryam, pada hal mereka hanya disuruh menyembah Tuhan Yang Esa, tiada Tuhan (yang berhak disembah) selain DIA, Maha Suci Allah dari apa yang mereka sekutukan. ( At-Taubah, (9) : 31
Kemudian ia berkata (Adi bin Hatim): Saya berkata kepada Rasulullah s.a.w. “ Sesungguhnya kami tidak menyembah mereka” Nabi menjawab: “ Bukankah mereka mengharamkan sesuatu yang telah dihalalkan oleh Allah kemudian kalian turut mengharamkannya, serta mereka menghalalkan sesuatu yang telah diharamkan oleh Allah kemudian kalian menghalalkannya ?
maka aku ( Adi bin Hatim) menjawab: “benar” lalu baginda Rasulullah berkata: “ hal demikian itu bererti telah menyembah mereka.
Demikian Al-Quran dan Sunnah Nabi bersikap tegas mengenai permasaalahan ini, kerana perkara ini berkait langsung dengan aqidah yang sangat kuar serta pengaruhnya bagi kemurnian iman seseorang hamba, ini tidak lain bertujuan agar setiap orang tiodak mempunyai alasan atau dalih atau keraguan tentang sesuatu urusan kehidupan manusia yang telah ditetapkan oleh Allah SWT dan PesuruhNya s.a.w.
من كتاب: منهج القرءان الكريم في إصلاح المجتمع. الدكتور محمد الشيد يسوف ( محاضرة كلية الأوصول الدين و الدعوة في جامعة الأزهار: القاهرة مصر
PERUNDANGAN DAN PENGADILAN
Islam sangat memberi peringatan akan perkara yang boleh terjerumus ke lembah yang hina, pengadilan dan perundangan merupakan keistimewaan (ciri khas) ilahiy. Sesiapa yang menyangkal kebenaran keistimewaan ini, bermakna ia berkonftantasi dengan keistimewaan utama Allah, samaada yang berkomfrantasi ini individu, umat atau satu organasasi tertentu. Sesesiapa yang berkonfrantasi dengan ciri khas utama Allah serta menyebabkan tidak tertegaknya keadilan mengikut perundangan Rabbaniy, maka sesungguhnya ia telah kufur kepada Allah secara terang terangan.
Allah SWT adalah zat yang Maha Pencipta, Maha Pemberi Rezki, Maha Menghidupkan dan Maha Mematikan, maka sudah seharusnya Dia menjadi penguasa dalam mengatur kehidupan hamba2Nya, selain dari Allah tidak layak memiliki larangan, perintah, undang2, hokum, halal dan haram terhadap sesuatu kecuali DIA.
Al-Quran telah mejelaskan permasaalahan ini dalam bentuk Istifham inkari ( pernyataan pengingkaran) syariat dan systemNya kemudian menjelaskan cirri akidah yang rosak.Allah SWT berfirman:
أم لهم شركؤا شرعوا لهم من الدين ما لم يأذن به الله و لو لا نلمة الفصل لقضي بينهم و إن الظالمين لهم عذاب أليم
“ Apakah mereka mempunyai sembahan-sembahan selain Allah yang mensyariatkan untuk mereka agama yang tidak diizinkan Allah ? sekiranya tidak ada ketetapan yang menentukan (dari Allah) tentulah mereka telah dibinasakan, dan sesunggunya orang2 yang zalim itu akan memperoleh azab yang amat pedih
( al-Syura (42): (21)
Pengarang kitab في ظلال القرئان (Syyid Qub) menyebut mengenai ayat ini “ tidak saorang pun dari mkhluqNya yang boleh membuat undang2 selain perundangan2 yang telah ditetapkan Allah SWT . Hnaya Dialah yang penggubal undang2 untuk hamba2Nya, kerana dia Maha Pencipta pentadbir sekelian alam.
Bersamaan dengan penjelasan hakikat kebenaran ini sampai pada batas tidak boleh disangkal atau dibantah, maka kebanyakan orang menolak dan berani membuat undang2 selain undang2 yang telah sedia ada dari Allah SWT. Mereka lakukan hal yang sedemikian dengan alasan memilih kebaikan untuk bangsa mereka serta menyesuaikan antara keadaan dengan undang2 yang mereka cipta sendiri. Saolah2 mereka lebih mengetahui atau lebih bijak dari Allah SWT, dimana perbuatan mereka sama sekali tidak diizinkan oleh Allah SWT.
Nabi s.a.w telah menjelaskan bahawa patuh atau taat kepada para ulama dan umara dalam pengharaman sesuatu yang dihalalkan Allah SWT atau penghalalan sesuatu yang diharamkan Allah SWT atau mengikuti mereka dalam batas yang tidak disyariatkan, tidak lain merupakan penyembahan terhadap mereka.
Dari Adi bin Hatim, sesungguhnya ia memdengar Nabi s.a.w membaca ayat ini.
اتخذوا أحبارهم و رهبانهم من دون الله و المسيح ابن مريم وما أمروا إلا ليعبدوا إلها واحدا لا إله إلا هو سبحانه عما يشركون
" Mereka menjadikan orang2 alimnya dan rahib2 mereka sebagai tuhan selain Allah (juga mereka mempertuhankan ) Al-Masih putera maryam, pada hal mereka hanya disuruh menyembah Tuhan Yang Esa, tiada Tuhan (yang berhak disembah) selain DIA, Maha Suci Allah dari apa yang mereka sekutukan. ( At-Taubah, (9) : 31
Kemudian ia berkata (Adi bin Hatim): Saya berkata kepada Rasulullah s.a.w. “ Sesungguhnya kami tidak menyembah mereka” Nabi menjawab: “ Bukankah mereka mengharamkan sesuatu yang telah dihalalkan oleh Allah kemudian kalian turut mengharamkannya, serta mereka menghalalkan sesuatu yang telah diharamkan oleh Allah kemudian kalian menghalalkannya ?
maka aku ( Adi bin Hatim) menjawab: “benar” lalu baginda Rasulullah berkata: “ hal demikian itu bererti telah menyembah mereka.
Demikian Al-Quran dan Sunnah Nabi bersikap tegas mengenai permasaalahan ini, kerana perkara ini berkait langsung dengan aqidah yang sangat kuar serta pengaruhnya bagi kemurnian iman seseorang hamba, ini tidak lain bertujuan agar setiap orang tiodak mempunyai alasan atau dalih atau keraguan tentang sesuatu urusan kehidupan manusia yang telah ditetapkan oleh Allah SWT dan PesuruhNya s.a.w.
من كتاب: منهج القرءان الكريم في إصلاح المجتمع. الدكتور محمد الشيد يسوف ( محاضرة كلية الأوصول الدين و الدعوة في جامعة الأزهار: القاهرة مصر
No comments:
Post a Comment